Over drie jaar trambussen op Vlaamse wegen

De Vlaamse openbare vervoersmaatschappij De Lijn heeft een eerste testrit met een trambus uitgevoerd. De proef had plaats op het toekomstige traject van de ringtram, dat Jette met Vilvoorde en luchthaven Brussels Airport verbindt.

Volgens Ben Weyts, Vlaams minister van mobiliteit, zal de trambus over drie jaar kunnen worden ingezet.

Het project kadert volgens de minister in de ondersteuning van alternatieven voor het autoverkeer, zoals een verbetering van de fietsinfrastructuur en de promotie van het openbaar vervoer.

De test diende onder meer te bekijken welke aanpassingen aan de wegeninfrastructuur nodig zijn om een veilige en vlotte service van de trambus te garanderen. “De aanleg van tramsporen en bovenleidingen kost veel tijd en geld,” benadrukt Ben Weyts. “Met de trambus kan aan de reiziger veel sneller een alternatief worden geboden voor de auto en de file.”

Knelpunten

De trambus moet de capaciteit en het rijcomfort van een tram bieden. Een gespecialiseerd studiebureau moet een rapport opstellen over de knelpunten die de introductie van de trambus zouden kunnen belemmeren.

De trambus wordt gebouwd door de groep Van Hool uit Lier. In een aantal andere Europese steden – zoals Barcelona, Genève, Parma en Bergen – zijn de voertuigen al operationeel.

Het voertuig is langer en smaller dan een normale bus, maar moet zich door zijn wendbaarheid gemakkelijk door het stadsverkeer kunnen begeven. Om op drukke trajecten geen hinder te ervaren van files, kan voor de trambus – die op diesel en elektriciteit rijdt – een eigen bedding worden voorzien.

Er is wel een aanpassing van de verkeerswet noodzakelijk.

Source: express.live

Futuristisch plan voor Thurn & Taxis

Het voormalige rangeerstation en douanecomplex van Thurn & Taxis is de grootste grondreserve vlak bij de binnenstad. De site moet uitgroeien tot een nieuwe stadswijk, maar de vrees bestaat dat het…

Read more